Jak sestavit rozpočet stavby pro hypotéku: Průvodce krok za krokem

Plánujete stavbu domu? Rozpočet je klíčový a my vám poradíme jak na to.

Sestavení rozpočtu stavby je klíčovým krokem pro získání hypotéky na stavbu a úspěšné dokončení stavby. Tento průvodce vám poskytne v praxi vyzkoušený postup krok za krokem, jak správně sestavit rozpočet stavby. 

1. Stanovení základních parametrů stavby

V čem vlastně chcete bydlet? V klasické, zděné stavbě, dřevostavbě, nebo vám bude stačit mobilheim? Definice požadavků na novou stavbu je velmi důležité a bude vycházet také z toho, jaký máte rozpočet, kde stavba bude stát a co vám dovolí stavební úřad.

Pokud ještě nemáte pozemek budete muset zohlednit i jeho pořízení. Jeho koupi můžete také řešit hypotékou na pozemek, pozor, má však svoje specifika. Na druhou stranu pokud jej již vlastníte, nebo dostanete bezúplatně, např. darem v rámci rodiny, rovnou získáváte zástavní hodnotu na čerpání hypotéky na stavbu domu.

To vám pomůže rozjet stavbu dosti rychle, protože hypotéku na pozemek můžete čerpat až do 150 % aktuální zástavní hodnoty

Dalším krokem je zajištění všech potřebných povolení pro zahájení stavby. Abyste dostali pravomocné stavební povolení budete většinou kromě projektu a rozpočtu potřebovat vyjádření:

  • požárníků
  • hygieny (osvit, hluk, ČOV apod.)
  • správců vodovodního řadu a kanalizace
  • správce elektrické sítě
  • plynařů (pokud budete chtít plynovou přípojku)
  • ochrany životního prostředí 

Jestli plánujete stavět v oblasti, kde se vyskytují chráněné druhy zvěře, nebo rostlinstva tak se připravte i na to, že budete potřebovat stanovisko např. České společnosti ornitologické (např. rorýsy), nebo České společnosti na ochranu netopýrů

2. Stanovení základních nákladů stavby

Do celkových nákladů doporučujeme zahrnout náklady na:

  • materiál, dodavatele a stavební práce
  • architekta, inženýra a další odborníky
  • vybavení a dekorace
  • dokončovací práce a rezerva

Především rozpočet stavebních a to, zdali budete realizovat stavbu dodavatelsky, nebo svépomocí má velký vliv na čerpání hypotéky na stavbu domu a na odhad. U stavby svépomocí vám odhadce nezapočítá do rozpočtu položku práce, které může dělat až 20 % celkových nákladů.

3. Sestavení finančního plánu 

Jakmile máme rozpočet zahrnující všechny položky z předchozího bodu můžeme se pustit do plánování financování. V tomto budě je velice důležité nezapomenout na to, že pokud jste již využili hypotéku na pozemek bude se odečítat její výše od celkové zástavní hodnoty stavby.

Až v tomhle bodě má smysl řešit výběr banky, protože celé kolečko zahrnující výše uvedenou příprava vám zabere min. půl roku až rok. A za tu dobu se může změnit metodika bank na tolik, že to co je dnes výhodné, zítra už nemusí.

Určitou alternativou, kdy chcete mít jistý úvěrový rámec je předschválená hypotéka, kterou můžete použít na stavbu také. Pokud již máte rozpočet porovnání bank si můžete udělat pohodlně během pár vteřin na naší hypoteční kalkulačce

4. Kontrola a aktualizace rozpočtu

Pro zdárnou realizaci je velmi důležitá průběžná kontrola nákladů během celé stavby a příp. aktualizace rozpočtu v případě změn nebo dodatečných prací. Jestliže se vám navýší rozpočet nad rámec sjednané hypotéky jde to řešit:

  • další hypotékou u téže banky
  • nezajištěným úvěrem od stavební spořitelny

Tento článek poskytuje obecný manuál, jak postupovat při sestavování rozpočtu stavby pro účely hypotéky. Při konkrétních otázkách ohledně vaší individuální situace se vždy doporučuje konzultace s odborníky v oboru financí a stavebnictví.

Poraďte se s námi nezávazně. Pište, volejte.

Váš dotaz.

Mgr. Ing. Tomáš Janeček

právník a hypoteční specialista s 20letou praxí